Esirukous langenneen puolesta

 Ensinnäkin Raamattu osoittaa että Jumala joka on yksi, on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa. Hän on ilmoittanut itsensä Isänä, Poikana, ja Pyhänä Henkenä. Isä on Jumala, Poika on Jumala, Pyhä Henki on Jumala. Jumalan Henki johtaa aina Sanan raiteilla, Henki joka on Jumala niin myös Sana on Jumala. Kun Kirjoitukset ilmoittavat Pyhästä Hengestä on tarpeen muistaa että Hän on Jumala. Hän on persoona jota voidaan murehduttaa, jolle voidaan valehdella, jota voidaan vastustaa mutta seuraukset voivat olla vakavia, sillä Jumala ei salli itseänsä pilkata.

Joh. evk:sta voimme lukea Joh.1: 1. ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 2.Hän oli alussa Jumalan tykönä…”..JA JAKEESTA 14. ”.Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.”

Lihassa ilmestynyt Jumalan Sana jolle annettiin nimi Jeesus tuli ilmoittamaan meille Jumalan. Johannes kirjoittaa evankeliumissaan  Joh.1:18. Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.

Myöhemmin Johannes kirjoittaa luvussa 4. Jeesuksen ja samarialaisen naisen välisestä keskustelusta Jaakobin kaivolla . Siinä keskustelussa Jeesus sanoo Joh. 4:23.” Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.24. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.”

>>>> Siinä  Joh. Evk:n 4:24. Jeesus sanoi että Jumala on Henki<<<< Oletko nähnyt Hengen? Oletko nähnyt tuulen, sen huminan olet ehkä kuullut? Henkeä ei voi nähdä. Ei myöskään tuulta näe, mutta tuulen seurauksia olet nähnyt, kesäisin huojuvat  kasvien varret, tai puut, tai myrskyävä meri.

Apostoli Paavali kirjoitti kirjeessä Timoteukselle 1.Tim.3:16.” Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa, vanhurskautunut Hengessä, näyttäytynyt enkeleille, saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen.”

 Jumala joka on Henki ilmoittaa itsensä Sanassaan, me voimme lukea Jumalan Sanaa Raamatussa. Siinä on Jumalan selvä ilmoitus. Selvempää Jumalan ilmoitusta ihminen ei voi saada mitä Hän on ilmoittanut Sanassaan. Jumala ei ilmoita mitään mikä menee yli sen mitä on Kirjoitettu. Ihmisen oma mielikuvitus ja sielun elämä, sekä eksyttävät henget saa aikaan  monenlaista, mutta kaikki on alistettava Sanan ilmoituksen alle. Kaikki jonkun hengen ilmoitus mikä rikkoo rakkauden lakia ei voi olla Jumalan Hengestä. —

 Room.13:8 ”Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. 9 Sillä nämä: ”Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse”, ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: ”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. 10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.”

 Jumalan Henki johtaa uskovaa, mikäli hän antaa Hengen johtaa. Jumalan Henki johtaa aina Sanan raiteilla.—- Tottakai koska Jumala ei ole ristiriidassa itsensä kanssa. Niin kuin Henki on Jumala niin myös Sana on Jumala. Raamatun sisältö on Jumalan Sanaa kirjoitetussa muodossa. Jumala luo Sanallaan uutta niin kuin näkyväiset ja näkymättömät luodessaan. Evankeliumin kuullut ja uskonut ihminen  on uusi luomus Kristuksessa. 2.Kor.5:17.” Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.”

 Miten voimme rukoilla ”hengessä ja totuudessa”? Kun rukoilemme Jumalan tahdon mukaisia rukouksia jotka Hän on ilmoittanut Totuuden Sanassaan, joka on Hengen ilmoitus. 

1.Joh.3: 21 ”Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan, 22 ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista. 23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut. 24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.”

Jos sydän syyttää, niin onhan uskovalla avoin lähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta  vastaan. Jumalan tahto on ihmisen pelastuminen , siksi Jumalan Henki haluaa johtaa synnin puhdistus lähteelle. Synti voi estää rukouksen kuulemisen. Synti rikkoo yhteyden Jumalaan. Entisellä lankapuhelimella ei saanut soitettua lähimmäiselle jos puhelin lanka oli poikki. Tarvittiin korjaus toimenpiteitä.

1.Joh.1:6 ”Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. 7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.”

Johannes jatkaa kirjeessään myöhemmin 1.Joh.5:14 Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä. 15 Ja jos me tiedämme hänen kuulevan meitä, mitä ikinä anommekin, niin tiedämme, että meillä myös on kaikki se, mitä olemme häneltä anoneet. 16 Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.”

>>>16″ Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän”<< Esirukous langenneen veljen puolesta tulee kuulluksi.<<<

 >>> On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.<<<< Johanneksen aikalaisista jotkut olivat kieltäneet että Jeesus on Kristus Jumalan Poika. . He olivat eksymyksessään kieltäneet ainoan pelastajansa. Se on syntiä kuolemaksi, iankaikkiseksi kuolemaksi eroksi Jumalasta . Johannes oli aikaisemmin kirjeessään kirjoittanut niistä jotka kielsivät että Jeesus on Kristus.

1.Joh.2:18″ Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.19 Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme. 20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto. 21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta. 22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. 23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.”

Kun tekee syntiä kieltämällä että Jeesus on Kristus, niin Jumalakin kieltää sellaista syntiä tekevän ihmisen. 

Apostoli Paavali kirjoitti Timoteukselle 2.Tim.2: 11″ Varma on tämä sana; sillä: jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan, saamme myös hänen kanssaan elää; 12 jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita; jos kiellämme hänet, on hänkin kieltävä meidät; 13 jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.”

>>>> Kun itse Jumalakin kieltää ihmisen joka kieltää Hänet Jeesuksen Kristuksen, sellainen ihminen on esirukouksenkin ulkopuolella.<<< 5:16 ”Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.”

>>>”Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän..”<<< Esirukous langenneen puolesta tulee kuulluksi ”.niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän..”