Ihmisten arpapelit Ef.4:7-16.

 

Voiko Ef.4:14. lauseella perustella jotakin nykypäivän rahapeleihin osallistumista? Raamatun selvän ilmoituksen mukaan ahneus  on epäjumalapalvelusta. Missä sitten menee ahneuden rajat? Ehkä hankala kysymys, ja myös rajojen asettaminen? Onko seurakunnan lähetys arpajaisissa päävoittona olevan kermakakun tavoittelu ahneutta ostaessa kaksi arpaa, vai pitäneekö pysyä vain yhdessä? Ehkä taustalla onkin ihmisen rikkinäisyys, jota hän makeaa syömällä haluaisi lääkitä? Parempi voisi olla kristillinen sielunhoito, kuin karsinaan laittaminen?

( KR-38-Kol.3 :1-14.) Kol.3:5.”..Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,6 sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, 7 ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte…”  

( KR-38- Ilm. 22:1-21.)Ilm.22:15 ”..Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät…” 

Jo lakiliiton aikana epäjumalan palvelus oli kielletty, niitä ei saanut kumartaa, eikä palvella ( KR-33-2.Moos.20:1-6. ) 2.Moos.20:1 ”..Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi: 2 ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. 3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.:” 

Mitähän apostoli Paavali kertoo Efesolaiskirjeen jaksossa ( Ef.4:7-16.)  jossa mainitaan ”ihmisten arpapelit” KR-38 käännöksen mukaan ?

( KR-38 Ef.4:7-16.) Ef.4:11 ”..Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, 12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, 13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, 

14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; 15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus, 

16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on…” 

Miten kreikan-suomen kielen Novum asian esittää? 

( Novum 4-Uusi Testamentti selityksin-Gal-Ilm- Raamatun tietokirja Vantaa 1983) Ef.4:14.”…hina mèketi òmen nèpioi klydònidzomenoi kai periferomenoi panti anemò tès didaskalias en tè kybeia tòn anthròpòn en panùrgia pros tèn methodeian tès planès ..”…”jotta emme enää olisi alaikäisiä aallonajamia ja ajelehtivia kaikessa tuulessa opetuksen noppapelissä ihmisten kavaluudessa juonessa eksytyksen..”

Jukka Thuren kommentaarissaan : ”.Jukka Thuren- Paavalin kirjeet Filemonille Kolossalaisille Efesolaisille- SLEY kirjat-Gummerus Kirjapaino Oy  Jyväskylä 1995..” 

Lainaus sivulta 176. ”…”..14 Kol luettelee Lykosjoen laakson kristittyjä sillä hetkellä uhkaavien harhaoppien kartettavia piirteitä, mutta Ef puhuu summittaisen kuvallisesti kaikenlaisista ja monenmoisista aallokoista, opintuulista ja arpapeleistä. Tätä kirjettä ei olekaan lähetetty vain yhdelle paikkakunnalle, jota rasittavat tietynlaiset ongelmat, Ef ei siksi sisällä tiettyyn vastustajaan osuvaa polemiikkia, vaan (vielä selvemmin kuin Kol ) se tahtoo keskittyä vahvistamaan kristittyjen omaa vastustuskykyä kaikkia mahdollisia tauteja vastaan: aikuiseksi varttunut ei enää sairastu kaiken maailman lastentauteihin.

Tämä lause osoittaa, että kirjoittaja ei ole sen enempää alistunut harhoihin kuin leppynyt harhaopettajille. Ehkä hän on kuitenkin – toisin kuin Paavali vielä Fil:ssä – hivenen kyllästynyt keskustelemaan väärin opettavien kanssa ja heidän opeistaan. Yhden kumotun harhan tilalle kun tulee kumminkin kymmenen uutta.

ovat kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloita Kr. en tei kybeiai ton anthropon, en panourgiai pros ten methodeian tes planes suurin piirtein: ”(liikkuvat sinne tänne) ihmisten viekkaasti ja väärin pelaamassa arpapelissä, eksyttävän juonen mukaisesti,” Harhaopettajat käyttäisivät mielellään kokemattomia kristittyjä nappuloina pelissä, jota he pelaavat juonikkaasti ja kaiken lisäksi vaarin, saannöistä piittaamatta. Pelissä ei yleensäkään tavoitella nappuloiden etua vaan pelaajan, mutta näiden pelureiden inhottavuutta lisää se, että he fuskaavat minkä voivat.

Lapsellisen herkkäuskoiset kristityt joutuvat nappuloiksi heidän peliinsä, mutta kypsät osaavat sitä vaaraa varoa.

15 Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta kr. aletheuontes de en agapei puhumme totuutta rakkaudessa. KR:n suomennoksen tapa rinnastaa totuus ja rakkaus kuulostaa hyvältä, mutta ei vastaa alkutekstiä tarkoin. Totuus on tässä edellisen jakeen kavaluuden ja petoksen vastakohta; kyse on oikean kristillisen opin puolustamisesta. Kristukseen kasvetaan ainoastaan puhumalla jumalallista totuutta. Tätä totuutta on kuitenkin puhuttava ”rakkaudessa”, niin ettei heikkoa ja erehtyvää veljeä tarpeettomasti loukata. Sama sana ”rakkaudessa” toistuu j.16:n lopussa. – Ilm 2:n kirje Efesoksen seurakunnan enkelille todistaa, että tämä sekä tunnusti totuutta eli Kristuksen nimeä että taisteli harhoja vastaan. Enää se ei kuitenkaan tapahtunut rakkaudessa. Ilm:n Ef tähdentää siis juuri sitä, että totuutta on puhuttava, mutta rakkaudessa!..”