Jumalan kaikkivaltius

RAAMATUN TULKINTAA:

Jumalan kaikkivaltius

” Jumalalla on kaikki valta, Hän tekee mitä tahtoo Luuk.1:37. sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.” Ps.115:3. ”Meidän Jumalamme on taivaissa; mitä ikinä hän tahtoo, sen hän tekee..”

Mikään ei voi estää eikä kumota sitä minkä Hän tahtoo toteuttaa Jes.14:27.” Sillä Herra Sebaot on päättänyt, -kuka sen tyhjäksi tekee? Hänen kätensä on ojennettu, -kuka sen torjuu?” ( Raamatun tekstin asiayhteyttä Assyrin armeijan tuhoutuminen )

Room.4:20″.mutta Jumalan lupausta hän ( Aabraham ) ei epäuskossa ( epäuskolla)  epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle, 21. ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.” ( Asiayhteyttä : Lupaus jälkeläisestä  ja lupaus tulemisesta monen kansan isäksi )

Näin on taivaassa ja maan päällä Matt.28:18. ”Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.”

Jumalan kaikkivaltius–  koskee kaikkea inhimillistä valtaa Dan.4:25.” Sinut ajetaan pois ihmisten seasta, ja kedon eläinten parissa on sinun asuinpaikkasi oleva; sinä joudut syömään ruohoa niinkuin raavaat, ja sinä olet kastuva taivaan kasteesta; ja niin on sinulta kuluva seitsemän aikaa, kunnes tulet tuntemaan, että Korkein hallitsee ihmisten valtakuntaa ja antaa sen, kenelle hän tahtoo…” ( Asiayhteyttä: Nebukadnessarin kerskaus Baabelin rakentamisesta )

Joh.17: 1.” Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: ”Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut; 2.koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.”

Jumalan kaikkivaltius– ( Tämä koskee) Maailman kaikkeutta ja luontoa , makro ja mikrokosmosta Matt.24:29. ”Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät. ” Matt.8: 25 ”Niin he menivät ja herättivät hänet sanoen: ”Herra, auta, me hukumme”. 26 Hän sanoi heille: ”Te vähäuskoiset, miksi olette pelkureita?” Silloin hän nousi ja nuhteli tuulia ja järveä, ja tuli aivan tyven. 27 Ja ihmiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Millainen tämä on, kun sekä tuulet että meri häntä tottelevat?”

Joh.11: 39 ”Jeesus sanoi: ”Ottakaa kivi pois”. Martta, kuolleen sisar, sanoi hänelle: ”Herra, hän haisee jo, sillä hän on ollut haudassa neljättä päivää”. 40 Jeesus sanoi hänelle: ”Enkö minä sanonut sinulle, että jos uskoisit, niin sinä näkisit Jumalan kirkkauden?”41 Niin he ottivat kiven pois. Ja Jeesus loi silmänsä ylös ja sanoi: ”Isä, minä kiitän sinua, että olet minua kuullut. 42 Minä kyllä tiesin, että sinä minua aina kuulet; mutta kansan tähden, joka seisoo tässä ympärillä, minä tämän sanon, että he uskoisivat sinun lähettäneen minut.”43 Ja sen sanottuansa hän huusi suurella äänellä: ”Lasarus, tule ulos!” 44 Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä, ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina. Jeesus sanoi heille: ”Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä”.

Matt.6: 26 ”Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa? 28 Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. 29 Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.30 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset? 31 Älkää siis murehtiko sanoen: ’Mitä me syömme?’ tahi: ’Mitä me juomme?’ tahi: ’Millä me itsemme vaatetamme?’32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. 33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. 34 Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa.”

Jumalan kaikkivaltius– ( Tämä koskee ) perkelettä ja hänen joukkoaan. Matt.8: 31″ Niin riivaajahenget pyysivät häntä sanoen: ”Jos ajat meidät pois, niin lähetä meidät sikalaumaan”.32 Ja hän sanoi niille: ”Menkää”. Silloin ne lähtivät heistä ja menivät sikoihin. Ja katso, koko lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui veteen.”

Kol2:15.”Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.—Ef.1: 19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme-sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,20 jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa, 21 korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.”

Ihmisajatus ei voi todistaa Jumalan kaikkivaltiutta. Päinvastoin se on loukkaavaa, koska se toteutuu ja vaikuttaa epäuskolle näkymättömänä. Se on ihmeen omainen ja siksi se voidaan kokea ja tuntea Jumalan valtavana voimana vain kun uskotaan Herraan ja siihen Sanaan joka ilmoittaa sen meille.”

(Lainausta  sivulta 140. kirjasta : Aksel Valen- Senstad- Kristillinen dogmatiikka—Kustannus Oy Uusi Tie Suomen Raamattuopiston Kustannus Oy- Gummerus Oy-Jyväskylä 1985 —Raamatun paikkojen tekstit ja korostukset, sekä sulkumerkkien sisällä olevat tekstit lisätty lainaajan toimesta– ”Dogma”= oppilauselma )