Etsikkoaika?Osa 3/3

Etsikkoaika?Osa 3/3

 ( KR-38 Apt.15:1-33.) Apt.15:13.”..Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: ”Miehet, veljet, kuulkaa minua! 14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä. 15 Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu: 16 ’Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn, 17 että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee, 18 mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista’…”

Aamos 9:11”.. Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat, ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä, 12 niin että he saavat omiksensa Edomin jäännöksen ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan, sanoo Herra, joka tämän tekee…” 

Lainaus kirjasta: Novum 3- Uusi Testamentti selityksin-Apt-2.Kor- Raamatun Tietokirja Vantaa 1982 – Arvi A. Karisto Oy:n kirjapaino Hämeenlinna 1982

Sivulta:254.--- Apt.15:14.”..Symeòn eksègèsato kathòs  pròton ho theos epeskepsato labein eks ethnòn laon epi tò onomati autù..”—”..Simeon kertoi kuinka ensin Jumala katsoi puoleen ottaakseen pakanoista kansan nimelle hänen…”

 Apt.15:14.Lainaus kirjasta: Jukka Thuren Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot- Aurinko kustannus Helsinki- Julkaistu ensimmäisen kerran 2004 Arkki -Kirja

Sivuilta: 621,622--- ”..14 Simon kertoi Kr. ei kuitenkaan tässä sisällä kreikkalaista nimeä Simon vaan sen heprealaisen alkumuodon Symeon (oik. Shim`on) eli patriarkan nimen (lisäksi vain 2 Piet 1:1). Luukas panee Jaakobin puhumaan arvokkaasti kuin Raamattu ikään! Jumala…. lähestyi pakanoita ottaakseen heistä itselleen oman kansan. Oikeastaan verbiä epeskepsato on käytetty absoluuttisesti, siis ilman objektia ”pakanoita”: Jumala puuttui asioihin ottaakseen pakanoista kansan nimelleen. episkeptesthai (hepr. paqad ’käydä katsomassa’) on VT:sta ja juutalaisista teksteistä tuttu sana: ratkaisevina hetkinä Jumala, joka muulloin tuntuu etäiseltä, ”käy katsomassa” kansaansa ja maailmaansa ja puuttuu sen asioiden tavanomaiseen kulkuun — joko pelastuksen tai tuomion tuojana.

CD 1:7 on esimerkki VT:a myöhemmästä visitaatiosta, joka sekin on kirjoittajan mielestä aloittanut uuden vaiheen Israelin historiassa. Kolmensadan yhdeksänkymmenen vuoden tauon jälkeen Jumala vihdoinkin ”puuttui asioiden kulkuun” ja pani pysähtyneeltä tuntuneen pelastushistorian taas käyntiin — nimittäin antamalla essealaisen Damaskos-seurakunnan saada alkunsa! Jaakob väittää, että uuden ”katsomassa käymisen” tulos on pakanakristityt piiriinsä sulkeva kirkko.

Luuk:ssa sana esiintyy neljästi: 1:68,78;7:18;19:44. Sakariaksen kiitosvirsi käyttää sitä kaksi kertaa: 1:68s selittää sitä sanomalla, että Jumala on nyt antanut pelastuksen sarven kohota Daavidin huoneesta; j.78 lupaa, että kirkkaus on loistava korkeudesta ja johdattava pimeydessä istuvat rauhan tielle. Visitaation tekevät Daavidin jälkeläinen ja taivaan Jumala yhdessä. Sakarias-pappi tunnistaa vähäinen alun Jumalan väkeväksi asioihin puuttumiseksi ja suuren pelastuksen alkusysäykseksi. 7:16 kertoo, että myös kuolleen nuorukaisen herättäminen sai ihmiset iloitsemaan: ”Jumala on tullut katsomaan kansaansa.” 19:14:n mukaan Jeesuksen koko toiminta ollut ”visitaation aikaa” (ho kairos tes episkopes)..”

HUOM! 1.Tim.3:1.”.. episkopès..”—”.. kaitsijanvirkaan..”—–3:2.”….episkopon..”—”..kaitsijan.