Ihmisellä on hänen henkensä
Iisebelillä on Iisebelin henki, Aahabilla on Aahabin henki, jokaisella ihmisellä on hänen oma henkensä. Perkele(ts.”saatana”) on henki (-valta)Vain Jumalan Henki näkee hengen maailman ja Jumala voi armossaan antaa ilmestyksen hengen maailmaan (lahja eroitella henget). Ja mikäli antaa , niin Hän myös antaa Henkensä voimavaikutuksen tunnistetun uloskäskemiseen. Henki on persoona jota käsketään (esim. ” saastainen henki” ) Ihminen voi psyykkeen häiriössä käyttäytyä kuin ”riivattu” , samoin lihallisessa kiivaudessa, mutta kyse ei ole riivaustilasta , eikä lihaa voi ajaa ihmisestä ulos. LIhallisuudesta kristityn tulee tehdä parannus. Ihmistä voi kiusata hänen (vanhan luonnon) oma himonsa, eikä kyse ole demoneista.Tarvitaan viisasta sielunhoitoa ja tervettä opetusta em. tilassa olevalle. Ei tule sotkea lihallisuutta ”riivaus tilassa olevaksi”.
”Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.” 1. Korinttilaiskirje 2:11 FB38
”Kuka tietää ihmisen hengestä, kohoaako se ylös, ja eläimen hengestä, vajoaako se alas maahan?”
Saarnaaja 3:21 FB38
”Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.”
1. Tessalonikalaiskirje 5:23 FB38. Paavali tarkoittaa em. koko ihmistä. Juutalainen Raamatullinen ihmiskäsitys kattaa koko ihmisen , ei pilkottuna kolmeen eri osaan kuten kreikkalainen filosofia ihmisen esittää.
”Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen saatana. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Minkä teet, se tee pian".” Johannes 13:27 FB38
”Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?”
Roomalaiskirje 6:16 FB38
”Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen. Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän halajaa henkeä, jonka hän on pannut meihin asumaan"? Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon". Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.” Jaakobin kirje 4:4-7 FB38