Paimen seurakuntavirkana
Nykypäivänä uskonnollisessa kielenkäytössä, voi jonkun kuulla kertovan olevansa ”tanssipastori”, ”ylistyspastori”, ”nuorisopastori”, "profeetta pastori", "evankelista pastori", ehkä monia muitakin nimityksiä löytyy näiden lisäksi, mutta mitähän itse ”pastori” nimeke pitää sisällään Raamatun ilmoituksessa?
Pappi
Nykypäivänä kuulee myös sanottavan jonkun olevan seurakunnan ”pappi”. Sanoja voi tarkoittaa nimityksellä seurakunnan johtavassa asemassa olevaa henkilöä. Kyllä hän voi olla ”pappi” uudestisyntyneenä, mutta em. nimitys ei tee hänestä seurakunnan johtavassa asemassa olevaa henkilöä? Uudesta Testamentista on ymmärrettävissä ns. ”yleinen pappeus” , joka koskee jokaista uudestisyntynyttä seurakunnan jäsentä.
Luemme apostoli 1. Pietarin kirjeestä, jossa on ymmärrettävissä ns. yleisen pappeuden” maininta.
1.Piet.2:9 ”..Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; 10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut". ..”
Ilm.1:4 ”..Johannes seitsemälle Aasian seurakunnalle: Armo teille ja rauha häneltä, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä, 5 ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä 6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen…”
Seurakuntavirat
Apostolinen opetus ( Ef.4:7-16.) nimeää seurakuntavirat joihin on Jumala kutsunut ja armoittanut joitakin, ei jokaista jäsentä.
Apostoli Paavali nimeää Efesolaiskirjeessä viisi seurakuntavirkaa ( Ef. 4: 7- 16. ), jotka hänen tekstinsä mukaan on Kristus antanut lahjaksi seurakunnallensa, ja joiden tehtäväkuvaukseksi mainitaan em. virkojen välityksellä ” tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen…” Yksi viidestä seurakuntavirasta on ”paimenet”.
Raamatussa , Uudessa Testamentissa käytetään seurakunnan vanhimmistosta synonyymi nimitystä paimenet ,eli pastorit , tai seurakunnan kaitsijat ( mm. Apt. 20:17-38.) Jos käytetään nimitystä ”pastori” on sen viranhaltijan synonyymi nimi ”vanhin”, siis seurakuntavirka nimityksellä vanhin, eli yksi vanhimmiston jäsen.
( ”Vanhin”, ”vanhimmat” esim. Ap.t. 14:23; 1. Tim. 5:17; Tit. 1:5; Jaak. 5:14.)
Vanhemmisto
Seurakunnan Herra armoittaa Sanansa ilmoituksen mukaan ( mm. Ef.4:7-16. ) joitakin vanhimmistoon, eli paimeniksi siis pastoreksi.( Latinan sanasta ” pastor” - paimen, kreikaksi ” poimen”) Apostoliset nk. paimenkirjeet” ( 1.Tim.3: 1- 7. , Tiit. 1: 5-9.) osoittavat ”pastorin”, eli paimenen , siis vanhimmiston viranhaltijaksi miespuolisen seurakunnan jäsenen. Paimenen virasta apostoli kertoo että hänen tulisi olla taitava opettamaan ( 1.Tim.3:1-7. ) Apostoli Paavali ei sallinut naisten opettaa Raamattua seurakunnan edessä 1.Tim.2:11-15. Naiset voivat profetoida pitää puheita, mutta seurakunnan edessä opettaminen hänen mukaansa on miesten tehtävä.
Viran haltijan vastuu
Vanhimman, ts. ”pastorin”,”paimenen”, ”kaitsijan” seurakunta viran haltijalla on apostolisen opetuksen mukaan myös vastuunsa . Raamatussa, myös apostolisessa opetuksessa on ymmärrettävissä , ettei paimenten tehtävä ole kulkea ympäri maailmaa,jättäen kaitsettavat,( Hes.43:1- 16. ) vaan olla heille uskotun laumansa kanssa.( Apt. 20: 18-38., 1.Piet.5:1-4 .) Nykyään on monenlaista kiertävää julistajaa joista jotkut nimeävät itsensä pastoreiksi. On ymmärrettävissä etteivät jotkut heistä kulje ainakaan heille uskotun lauman kadonneitten lampaiden perässä? Vai ovatko itsensä nimittäneet ilman kutsumusta paimenen palveluvirkaan?